OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tvůrci, kteří připravovali filmová ztvárnění ságy o Harry Potterovi, měli postupem času čím dál tím větší práci s tím, co nejlépe se popasovat se vzrůstajícím grafomanským sklonem autorky předlohy a s ním související rozpínavostí světa kolem brýlatého studenta kouzel. Například u prvních dvou filmů této série měl režisér Chris Columbus relativně jednoduchou úlohu a popasoval se s necelými třemi stovkami stran předloh tak, že nebylo nutné nějak výrazně upravovat, nebo zkracovat děj. Proti tomu má David Yates, který si vzal na starost režijní zpracování posledních tří knih, daleko těžší úkol, protože v závěrečných dílech je oproti těm starším víc jak dvojnásobek stran, velké množství nových postav (jak kladných, tak záporných) a dějová linka se neuzavírá v rámci jedné knihy, ale plynule přesahuje do dalších.
Tímto faktem trošku trpěla filmová zpracování „Ohnivého poháru“ a „Prince dvojí krve“. Vyprávěno bylo „rychlíkovým“ tempem, u některých postav a dějových linií jakoby tvůrci vyloženě počítali s tím, že si divák před shlédnutím filmu přečetl také příslušnou knihu, anebo bylo něco méně důležité prostě zcela vypuštěno. U aktuální filmové novinky by se mohlo zdát, že tomu bude jinak, neboť se jedná o zfilmovanou první polovinu románu (ta druhá přijde do kin na jaře) a divák by tím pádem mohl očekávat, že zde bude víc prostoru i pro (zdánlivě) vedlejší dějové linie a postavy mimo hlavní trojici. Bohužel, v tomto ohledu je i v „Relikviích smrti č.1“ dost nedostatků – kromě krátké scény ve vlaku je zcela ignorována kouzelnická škola v Bradavicích a přitom je tam toho tolik zajímavého: Snape ředitelem, Voldemortovi služebníci členy profesorského sboru a s tím související odboj vedený Nevillem a Ginny. Také smrtijedů a jejich šéfa si pořádně užijeme pouze v úvodní scéně a v podobě Harryho obligátních myšlenkových teleportů.
Ještě víc na škodu je ignorování zemřelé postavy Albuse Brumbála. V knize je jeho životní příběh (problémy s mladší sestrou, rozepře s bratrem, vztah s čarodějem Grindenwaldem, elitářské a skoro až „voldemortovské“ názory) velmi důležitým vodítkem, které nám pomůže lépe pochopit souvislosti se samotnými relikviemi a tím i Voldemortovo (v reakci na to i Harryho) počínání. Našly by se i nějaké další věci, ale ty nijak zvlášť nevybočují z intencí „potterovských“ filmů.
Čeho si užijeme dostatek, to jsou záběry na trio hlavních hrdinů, kteří průběžně cestují po celé Anglii a během tohoto putování se zabývají malichernými problémy jakými jsou kamarádství, žárlivost, konečné řešení Voldemortovské otázky a podobné prkotiny. Této anabázi předchází nebezpečné dobrodružství na Ministerstvu kouzel, kde se Harry & spol. zmocní jednoho z (pro Voldemorta) životně důležitých „viteálů“. Sekvence nepostrádá vtip a napětí (obojí dávkované v rozumném množství) a hlavně stoprocentně vystihuje mou imaginaci, kterou jsem měl při četbě této kapitoly v knize.
Představitelé hlavních rolí za ta léta vyzráli v kvalitní herce, takže pokud neodříkávají nějaké prostoduché fráze (nejčastěji to odnáší Rupert Grint), je jejich výkon zcela uvěřitelný a bez výhrad, stejně jako u představitelů vedlejších rolí (to prakticky ani není možné, vzhledem k těm jménům). Škoda tak malého prostoru, který dostal Alan Rickman v roli profesora Snapea, který i v těch pár vteřinách, kde dominuje plátnu, navodil zcela bezkonkurenční čarodějnou sugesci jeho postavy a to ani moc nemával hůlkou.
Těžko hodnotit film, který nemá pořádný závěr – celkový dojem je roztržením děje dost narušen a bez shlédnutí druhé části můžu jít těžko nějak do hloubky. Rozhodně jsem se nenudil, dá se říct, že jsem některé části doslova hltal a při závěrečných titulcích mi bylo líto, že nenásleduje druhá část, protože bych na těch dalších 146 minut (nebo kolik to bude) zůstal v kině klidně dál. Takže spokojenost.
Velmi dobrá adaptace knižní předlohy. Když divák akceptuje to, že ve filmovém zpracování vždy něco (kvůli omezené stopáži) chybí, bude určitě spokojený.
7,5 / 10
Vydáno: 2010
Vydavatel: Warner Bros
Stopáž: 146 min.
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART I
(Velká Británie / USA)
Režie: David Yates
Scénář: Steve Kloves
Kamera: Eduardo Serra
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Jason Isaacs, Bill Nighy, Bonnie Wright, Tom Felton, Clémence Poésy, Michael Gambon, John Hurt, Miranda Richardson, Rhys Ifans, Jamie Campbell Bower, Brendan Gleeson, David Thewlis, Robbie Coltrane, Helen McCrory, Evanna Lynch
Premiéra v ČR/SR: 18.11.2010
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.